RSS

Kadınlar, rüyalar, ejderhalar../Ursula K.Le Guin

25 Aug
 

 

 

 

 

 

 

 

Ejderhaları, insan olmadıklarına göre hayvandan saymak lazım gelir.

Bir deneme kitabıdır, alttaki alıntı tanıtım amaçlıdır.

““Ben, insanın her şeyin veya fazla bir şeyin ölçüsü olduğunu düşünmüyorum.İnsanın hiçbir şeyin sonu veya son noktası olmadığını ,ortası hiç olmadığını düşünüyorum.Ne olduğumuzu kim olduğumuzu ve nereye gittiğimizi bilmiyorum, zaten bildiğini söyleyenlere de inanmıyorum-belki son senfonisinin son bölümünde Beethoven hariç.Bildiğim tek şey, burada olduğumuz ve bu gerçeğin farkında olduğumuz,bu gerçeğin bizi farkında olmaya, kulak vermeye zorladığıdır.Çünkü biz nesne değiliz.Bu esas olandır.Biz özneyiz, aramızda bize nesneymişiz gibi davrananlar yanlış,insanlık dışı, doğaya karşı davranıyorlardır. Ve bizimle birlikte, en büyük nesne olan doğa, onun yorulmadan yanan güneşleri, dönüp duran galaksi ve gezegenleri, kayaları, denizleri, balıkları ve eğreltileri, köknar ağaçları ve küçük tüylü hayvanları, hepsi özne oldular. Onlar bizim bir parçamız, biz onların bir parçası olduğumuz için.Etimiz, kemiğimiz.Biz onların bilinciyiz.Eğer, biz bakmayı bırakırsak, dünya kör olur.Eğer biz konuşmayı ve duymayı bırakırsak, dünya sağır ve dilsiz olur.Eğer düşünmeyi bırakırsak düşünce olmaz.Eğer kendimizi yok edersek, bilinci yok ederiz.Bütün bunları , görmeyi, duymayı, konuşmayı, düşünmeyi, hissetmeyi, hepsini birer birer yaparız. Büyük mistikler ortaklıktan daha derine indiler ve herşeyin özdeşliğini hissettiler. Fakat, biz sıradan ruhlar bunu yapamayız, belki sadece bir an, tüm hayatımız boyunca bir tek an yapabiliriz. Biz tekil kişiler olarak, ruh olarak birer birer yaşarız. Kişi, tek bir kişi olarak. Ortaklık umut edebileceğimiz en iyi şeydir, ve ortaklık çoğu kişi için dokunmak demektir: elinizin bie başkasının eline dokunuşu, birlikte yapılan iş, birlikte çekilen kızak, birlikte edilen dans, beraber dünyaya getirilen çocuk. Biz sadece tek bir vücuda ve iki ele sahibiz. Bir çember oluşturabiliriz, ama bir çember olamayız. Çember, gerçek toplum, tekil vücutlardan ve tekil ruhlardan oluşur. Aksi halde tam anlamıyla oluşamaz. Nesneleşmiş, nicelleşmiş kişilerden oluşan, gerçek toplumun gerçek cemaatin sadece mekanik cansız bir taklidir-bir toplumsal sınıf, bir ulus devlet, bir ordu, bir anonim şirket, bir iktidar bloku gibi. Bu yönde hiç umut yok. Sonuna kadar tükettik. Ben, gerçekten Bayan Brown’dan başka yerde umut göremiyorum.

            Bu günlerde çoğumuz pek az umutla yetinebiliyoruz,fakat ben sizlerin okur olarak bizim eserlerimizden umut isteme hakkına- kesinlikle talep etme değil, sadece isteme hakkına- sahip olduğunuzu düşünüyorum.Bu umudu bilimden isteyemeyiz.Bilim umut işi değildir ve hiçbir zaman da olmamıştır.”

 
Leave a comment

Posted by on August 25, 2011 in hayvan edebiyatı

 

Leave a Reply

 
